Fanpolis Wiki
Advertisement

Úvodní screenshot z videa PirStan V Krizi! Podvádí Rakušan Bartoše?, z pořadu Události Luďka Staňka, 8. 11. 2021

Ivan Bartoš/Vít Rakušan (zkracováno bartošan) je politický RPS pár inspirovaný postavami českých politiků Ivana Bartoše, předsedy České pirátské strany, a Víta Rakušana, předsedy strany Starostové a nezávislí, kteří se ucházeli o hlasy voličů v parlamentních volbách v říjnu roku 2021 společně jako členové koalice PirSTAN. Blízký vztah mezi předsedy obou stran zaznamenala částečně i slashem nedotčená veřejnost, což se projevuje v některých vyjádřeních.

... podle mě už dochází trpělivost i do Bartoše platonicky zamilovanému Rakušanovi.[1]

Typická povolební grafika, rámující volby (a zejména jejich výsledek) jako válečný konflikt[2]

Narážky na jejich vztah jsou vděčným zdrojem pro politickou satiru (například kreslený vtip Miroslava Kemela s popiskem: "Je fakt, že s tou jejich jednopohlavní koalicí máme my lidovci trochu problém...")[3] nebo obálka prvního čísla týdenníku Reflex roku 2022 s karikaturou Bartoše a Rakušana, na které čekají potomka,[4] a to i díky volebnímu výsledku, který pro Bartošem vedené Piráty znamenal nečekaně málo poslaneckých mandátů, zatímco jejich koaliční partner, hnutí STAN vedené Rakušanem, si výrazně polepšilo, což tvůrce politické satiry inspiruje ke spekulacím o dramatickém rozchodu politiků (jako například ve videu Luďka Staňka, z něhož pochází screenshot zde v hesle). Zvláště mezi příznivci Pirátů rychle převládl narativ o Bartošovi jako obětním beránkovi voleb, v němž Rakušan vystupuje buď v roli zrádce, anebo naopak Bartošova ochránce.

Slashový fandom[]

Volební výsledek se v říjnu 2021 stal spouštěčem vzniku shipu a slashoví fanoušci záhy začali ve vztahu Bartoše a Rakušana vnímat zřetelný potenciál:

"Právě jsem si uvědomila, že mě tak dojímá, jak Vít Rakušan oddaně stojí za Ivanem Bartošem, až mám sklony to shippovat." (belldandy, 11. 10. 2021, tedy dva dny po vobách)[5]

Kromě pirátského volebního debaklu shippeři čerpají z bohatého materiálu z předvolební kampaně, v níž se oba politici prezentovali jako kamarádi, kteří si lidsky i politicky notují, což se v představách shipperů přetavuje v hlubší vztah, jehož potenciálu si nejeden slashař[6] všímal již delší dobu:

"já je soukromě shippuju od loňského května, od takových těch krásných foteček v Respektu. I v těch rouškách z nich čiší, že k sobě mají blízko a jeden na druhém může oči nechat" (bedrníka, 11. 10. 2021)[7]

Společné vládní angažmá obou protagonistů nadále shipperům poskytuje dostatek inspirativního materiálu, ať se jedná o schůze poslanecké sněmovny[8], jednání vlády[9], nebo její dvoudenní výjezdní zasedání, do jehož kulis v dubnu 2022 zasadily své fanfikce hned tři autorky.[10]

Obvyklá témata a žánry[]

Všudypřítomným prvkem bartošan fanfikcí je popis vzájemného přátelství, respektu, oddanosti, starostlivosti, péče, jež autoři nezřídka zpracovávají formou univerzálně oblíbených fanfikčních žánrů Hurt/Comfort, fluff a first time.

Hlavní okruh zájmu autorů představuje aktuální politické dění, které slouží jako pozadí či katalyzátor vztahu. V polovině října to bylo prožívání povolební situace (například ve ficletu Raffaello od Naerikil, vůbec první zveřejněné bartošan fanfikci,[11] vzápětí autoři reagovali na průběh povolebního vyjednávání, a tak například několikadenní pirátské schvalování koaliční smlouvy a vstupu do vlády inspirovalo preslashové fanfikce Oficiální žádost (Naerikil) a Dokážeš mi slíbit? (sasankaao3), v nichž se oba přátelé ujišťují, že jejich přátelství přečká případný odchod Pirátů do opozice. Situace na politické scéně od té doby autory setrvale podněcuje, například Nefalsovana_kocka v (Ne)šťastném pondělí předsedy STANu ze začátku dubna 2022 nechává Rakušana ventilovat frustraci z vykutálených straníků i z probíhající války na Ukrajině.

Vznikají ovšem i politiku příliš nereflektující PWP (např. trojdílná série navazujících povídek Knoflíčky, Pod kontrolou a Meloun, okurka, máta, každá od jiné autorky) a také zcela nepolitická AU (např. Jako by to byla ta poslední noc na Zemi z vojenského prostředí od ArecheyMajuar).

Třetí skupina fanfikcí se zabývá vztahem Bartoše a Rakušana v kontextu jejich veřejně známých rodinných životů, zpravidla v žánru angst. První povídkou na toto téma byl bedrníčin Říjen 2025, sobota večer, jehož rozvodový námět pak další tvůrkyně rozvinuly v navazujících fanfikcích.

Fanfikce[]

Slash[]

Od půlky října 2021 se do fanfikční tvorby zapojilo osm česky píšících autorů, k nimž se v březnu 2022 přidala autorka slovenská. Pozornost si zaslouží opakovaná vzájemná inspirace, díky níž vzniklo několik povídkových sérií, v nichž jedna autorka navazuje na druhou, často aby napravila neuspokojivý nebo otevřený konec předchozího příběhu.

Fanfikce jsou zveřejňovány převážně na Archive of Our Own, což jednak umožňuje autorům a čtenářům využívat tamní propracovaný systém tagů a varování, jednak je znepřístupnit neregistrovaným uživatelům, k čemuž část autorek sahá, a to zřejmě z etických důvodů.[12]

Přehled autorů, doplněný o charakteristiku jejich bartošan tvorby; řazeno dle data zveřejnění první fanfikce:

Naerikil[]

První kratičkou fanfikci, Raffaello, publikovala už 13. 10. a rychle k ní přidala další kratší povídky, jednak opět inspirované děním na politické scéně (např. Před volbami, v němž mapuje pozvolný, mnoho měsíců trvající vývoj vztahu, který vrcholí po sečtení hlasování), jednak čiročiré hurt/comforty a fluff (např. humoristická série Mezi čtyřma očima s fiktivní postavou Jury, moravského člena STANu). Výjimečně se pouští i do angstu (jako ve Vítězi s tématem neopětované lásky).

ArcheaMajuar[]

První bartošan fanfikci, (do)Hru na hrdiny, zveřejnila týden po Naerikil a stejně jako ona v ní zpracovala volební výsledek. Promptní reakce na aktuální politické dění je pro její tvorbu typická; vznikl tak třeba Synchronizovaný kašlík incident, jemuž bylo inspirací medializované souběžné onemocnění protagonistů, nebo Ňouma, v němž se vypořádává s Rakušanovými neobratnými vyjádřeními. Nechává se ovšem inspirovat i ostatními autory, a tak vznikla povídka Co bude dál?, šťastný konec k Naerikilině angstu Je skoro půlnoc. Archeinou devízou jsou živé, vtipné dialogy vycházející z pozorného studia reálných předloh a podrobný popis vnitřního emocionálního života postav, nezřídka okořeněný erotikou (např. taktéž povolební Nejvyšší čas na restart).

bedrníka[]

Fanfikcí Říjen 2025, sobota večer se přidala se k publikujícím autorkám 2. 11., ale na rozdíl od předešlých dvou politické dění nereflektuje, zaměřuje se primárně na vztahy mezi postavami, obvykle erotického rázu (např. ficlet Za tmy).

sasankaao3[]

Sasanku přiměla k psaní bartošanu bedrníčina první fanfikce, na jejíž deprimující závěr navázala o několik dní později pokusem o nápravu nazvaným Ve svitu pouliční lampy. Další inspirací jí byla situace na politické scéně (Dokážeš mi slíbit?, preslash tematizující schvalování koaliční smlouvy) a napsala také několik AU (např. Společný trest situovaný do prostředí pirátské lodi).

jirkas815[]

Jirka se jako pátý v pořadí uvedl na začátku ledna 2022 fanfikcí Podvod na oblíbené povolební téma.

RaduIsSatansNumOne[]

Bartošan fanfikce zveřejňuje od konce ledna, první byla Bůh měl ten den jiné plány, a s oblibou přitom sahá po alternativní realitě, jako například ve fanfikci Okouzlený a okouzlující s tématem prostituce, v níž protagonisty dělí výrazně větší věkový rozdíl, nebo v nepolitickém AU Víš, jak klukovi říct, že se ti líbí?. Dalším jejím oblíbeným žánrem je fluff, obyčejně zpracovaný formou krátkého ficletu, jako třeba Čtvero ročních dob.

rotten_girl[]

Únorové opoziční obstrukce ve sněmovně inspirovaly rotten_girl k sepsání fluffu Konečně odpočinek, její vůbec první fanfikci jako takové.

xander[]

Od ledna 2022 publikuje na twitteru, vedle běžných tweetů, ficlety s protagonisty z vládní pětikoalice, inspirované aktuálním děním.[13] V únoru došlo i na pár Bartoš/Rakušan v krátké fanfikci Debata může být tvrdá, založené právě na uvedeném Rakušanově výroku na únorové schůzi sněmovny, a také na přesun fanfikční tvorby z twitteru na AO3. Za zmínku stojí delší metafanfikce Krásná literatura, v níž se Rakušan postupně začítá do slashe o své osobě.

kve8[]

První slovensky píšící autorka bartošanu se nechala, jak je pro tento ship příznačné, inspirovat povídkami předešlých tvůrců a její bartošan prvotina, PWP kto ešte môže byť tvrdý, tak navazuje na neexplicitní ficlet Debata může být tvrdá od xander a především na bedrníčino explicitní pokračování nazvané Co ještě může být tvrdé.

Nefalsovana_kocka[]

V březnu 2022 ve fanfikci Nám zbývá naděje, my byli jsme a budem zvolila Rakušanův POV k reflexi reakce naší politické scény na válečnou situaci, kterou ústřední dvojice povídky prožívá už ve společné domácnosti, a i do své další tvorby politické dění významně zapojuje, mimojiné pomocí živých dialogů s dalšími vládními politiky.

Gen[]

Zpracování vztahu Bartoše a Rakušana formou genfikce, tedy bez romantického přesahu, je vzácné. Příležitostně se mu věnuje Naerikil, například v postupně se rozšiřující sérii ficletů nazvané Péče či v krátkém fluffu Baterky.

Fanart[]

kombinace s ústředním párem ze seriálu Vlajka smrti, 14. 4. 2022[14]

belldandy navazuje na mem "universal angle of heterosexual longing", 13. 10. 2021[15]

Zatímco do psaní se fanoušci shipu zapojují hojně[16] do obrazového ztvárnění se zatím nikdo nepustil - shippeři se spokojují se sdílením reálných záběrů buď ještě z kampaně, anebo i z povolební poslanecké sněmovny (viz zejména slashová skupina v odkazech níže).

Nejkreativněji sdílení sugestivních fotek zatím pojala belldandy, která je kombinuje s fotkami jiných shipů a zasazuje do širšího slashové kontextu, jak je patrné ze zde zveřejněných ukázek.

Odkazy[]

Zdroje[]

  1. citován dle příspěvku ve skupině Slash Cz/Sk, 26. 10. 2021
  2. Grafika mimo jiné inspirovala jednu z raných bartošan fanfikcí Jako by to byla ta poslední noc na Zemi, viz vzpomínka autorky na tumblru, 25. 1. 2022
  3. Publikováno na facebooku Miroslava Kemela, 2. 11. 2021
  4. Viz č. 01/2022 v archivu vydání Reflexu
  5. první #bartošan příspěvek ve skupině Slash Cz/Sk
  6. K nejranějším veřejným zmínkám patří sdílení fotky ze schválení zahájení vyjednávání o společném postupu v parlamentních volbách Pirátskou stranou v listopadu 2020 ve skupině OpenSlash Cz/Sk
  7. v diskuzi pod prvním #bartošan příspěvek ve skupině Slash Cz/SK
  8. Např. ficlet Debata může být tvrdá od xander)
  9. Např. V nemoci i ve zdraví od Nefalsovane_kocky, tematizující kromě vládní spolupráce také pandemii Covidu
  10. Viz např. Legrácky na Štiříně od Archey Majuar, v nichž vymýšlí, co mohlo předcházet reálnému pochechtávání u pultíku před tiskovkou, které zachytily televizní kamery.
  11. Naerikil ji napsala bezprostředně po zveřejnění volebního výsledku: "Napsáno už bylo dokonce včera. Leželo mi to v hlavě od dokončení sčítání hlasů, a když jsem tu viděla, že nejsem sama, bylo mi jasné, že to musí na papír" 13. 10. 2021, v diskuzi pod prvním #bartošan příspěvek ve skupině Slash Cz/SK
  12. "Žádné povídky na RPF/RPS (ať už Bartošan, Chmela/Sokol, apod.) odemykat nebudu, je to proti mým… asi morálním zásadám, které skutečně mám, i když se to může zdát podivné." (ArcheaMajuar v odpovědi na dotaz položený čtenářem na tumblru, 1. 2. 2022)
  13. Viz např. krátký D/s ficlet škoda každé facky která padne vedle z 28. 1. 2022
  14. Publikováno na belldandině Tumblru
  15. Publikováno na belldandině Tumblru
  16. K 15. 4. 2022, tedy během půl roku od zveřejnění první fanfikce, bylo na AO3 publikováno 75 slashových fanfikcí a několik genfikcí.,
Advertisement