FANDOM

Omegaverse je označení pro druh AU fanfiction, ve kterém se vyskytující sexuální či milostné vztahy založené na hierarchickém uspořádání přejatém z výzkumu chování zvířat. Vystupují tam tzv. alfy, bety a omegy.

Alfy jsou vůdci, jim se podřizují bety, nejníže stojí omegy. Tento typ příběhů se často pojí s vlkodlačími smečkami nebo se vyskytuje v souvislosti s jinými nelidskými tvory.

Nicméně v současnoti se použivá v mnoha fanfikcích jako alternativní uspořádání lidské společnosti, kde kromě mužského a ženského pohlaví existuje i toto další dělení. Při čemž schopnost odnosit dítě je přináleží v takovém světě nejen ženám, ale zejména všem omegám a schopnost oplodňovat nejen mužům, ale i všem alfám. Tedy bez ohledu na to, zda je daná osoba jinak definovaná jako muž či žena.

Společenská hierarchie může být, ale není nutnou součástí těchto příběhů. Existují i příběhy, v nichž vládnou světu omegy nebo v nichž omegy usilují o emancipaci.

Pro omegaversní příběhy se někdy užívá značení A/B/O (zkrácená verze alfa/beta/omega ) nebo jen OV. V některých fanouškovských příbězích se bety nevyskytují a svět je založen na pouhé A/O (alfa/omega) dynamice.

Původ Editovat

Tento typ příběhů pravděpodobně vznikl a rozšířil se nejvíce ve fandomu Supernatural. Na počátku zřejmě stály výzvy pro nápsaní A/B/O RPF na pár J2. Mezi fanfikce, které takto vznikly patří  Heat (Between You and Me) od the_miss_lv nebo (2010) No Substitution od pianoforeplay (2011). 

Rozšíření tohoto tématu v západním fandomu předcházel jeho vývoj v rámci japonské mangy.

První předzvěstí omegaversního světa se stala manga Sex Pistols. Ta začala v časopise vycházet v roce 2004. Jako kniha vyšla poprvé v roce 2008 a v roce 2010 vyšla nová edice. Doujinshi Niizuma jigoku, které už bylo označeno termíny alfa/beta/omega, vyšlo v roce 2008. U doujinshi Kanraku Destiny se udává, že vyšlo roku 2000 nebo 2010, pravděpodobnější se jeví rok 2010.     

Odkazy: Editovat