Fanpolis Wiki
Advertisement
Fanpolis Wiki

Omegaverse je označení pro druh AU fanfiction, ve kterém se vyskytující sexuální či milostné vztahy založené na hierarchickém uspořádání přejatém z výzkumu chování zvířat. Vystupují tam tzv. alfy, bety a omegy.

Alfy jsou vůdci, jim se podřizují bety, nejníže stojí omegy. Tento typ příběhů se často pojí s vlkodlačími smečkami nebo se vyskytuje v souvislosti s jinými nelidskými tvory.

Nicméně v současnoti se v mnoha fanfikcích používá jako alternativní uspořádání lidské společnosti, kde kromě mužského a ženského pohlaví existuje i toto další dělení, přičemž schopnost odnosit dítě přináleží v takovém světě nejen ženám, ale zejména všem omegám (v případě omeg mužského pohlaví se tedy jedná o jev zvaný ve fandomu mpreg), a schopnost oplodňovat nejen mužům, ale i všem alfám. Tedy bez ohledu na to, zda je daná osoba jinak definována jako muž či žena.

Společenská hierarchie může být, ale není nutnou součástí těchto příběhů. Existují i příběhy, v nichž vládnou světu omegy, nebo v nichž omegy usilují o emancipaci.

Pro omegaversní příběhy se někdy užívá značení A/B/O, AOB (zkrácená verze alfa/beta/omega ) nebo jen OV. V některých fanouškovských příbězích se bety nevyskytují a svět je založen na pouhé A/O (alfa/omega) dynamice.

Původ[]

První předzvěsti omegaverse se objevovaly už v šedesátých letech, a to u Star Trek fandomu. Rasa Vulkánců má biologické dispozice k takzvanému "pon farr", což by se dalo zřejmě nejlépe přirovnat k jelení říji s pravidelností každých sedmi let. Fandomovou popularitu tento "pre-omegaverse" nabyl díky páru Kirk/Spock, specificky faktu, že Spock je poloviční Vulkánec. "Pon farr fanfikce" se dají nalézt dodnes - na AO3 tag "Pon Farr" nabízí 1843 děl (k 13. 5. 2021).

Omegaversní svět se podle všeho nejprve objevil ve východním fandomu v oficiálně vycházejících manga příbězích. V roce 2004 začala časopisecky vycházet manga Sex Pistols. Jako kniha vyšla poprvé v roce 2008 a v roce 2010 vyšla nová edice. Doujinshi Niizuma jigoku, které už bylo označeno termíny alfa/beta/omega, vyšlo v roce 2008. U doujinshi Kanraku Destiny se udává, že vyšlo roku 2000 nebo 2010, pravděpodobnější se jeví rok 2010.    

Do zapádního fandomu proniklo téma omegaverse prostřednictvím Supernatural fandomu. Na počátku zřejmě stály výzvy pro nápsaní A/B/O RPF na pár J2. Mezi fanfikce, které takto vznikly, patří Heat (Between You and Me) od the_miss_lv nebo (2010) No Substitution od pianoforeplay (2011).  

Kontroverze[]

Koncept alfa/beta/omega dynamiky není zdaleka všemi fanoušky přijímán vstřícně. Omegaverse příběhům se vyčítají OOC postavy, mpreg (který je kontroverzní sám o sobě), extrémní sexuální obsah, či stereotypní zobrazení D/s vztahů. Ukázkově svoje výtky shrnuje Nagat v článku Z nejhlubšího kruhu Pekla: Omegaverse.

Co na AOB dynamice oceňuje, naopak shrnula belldandy, současně však nepomíjí ani pojetí, která jí nesednou:

"Na ABO mě baví to, že rozmělňuje genderové role. Zruší čisté mužsko ženské uspořádání a svět vystaví znovu a jinak. [...] Ale stejně jako u Mpregu mám s ABO problém, pokud mám dojem, že omega hrdina už není chlap, rozumějme, už se nechová jako on. [...] Do ABO jdu obvykle opatrně, ale mám své oblíbené. Principiálně věřím, že všechno se dá napsat dobře, ale ne na všechno jsem našla ten ukázkový příklad toho dobrého."[1]

Fanfikce v češtině[]

Fanfikce ve slovenštině[]

Odkazy[]

Anglické[]

České[]

Zdroje[]

  1. diskuze o AOB povídkách na OpenSlash Cz/Sk, 5. 11. 2019
  2. Z autorské poznámky k povídce:"Tato povídka začala vznikat někdy okolo roku 2012/2013, chvíli poté, co jsem objevila v manze svět omegaverse. V té době jsem neznala žádné povídky - zahraniční ani české - které by toto téma zpracovávaly [...] Na pár let skončila povídka u ledu, téma omegaverse se mezitím dostalo více do povědomí čtenářů, a já se teprve nedávno k ní zase vrátila. Řeknu vám, mám jí plnou hlavu, nedá mi spát a k dnešnímu dni taky doufám, že bude přijata lépe, než kdybych ji tehdy začala vydávat v roce 2013."